Nieuws
Contact

Bezoekadres
Boogschutterstraat 1c
7324 AE Apeldoorn
+31555222606
info@vno-ncwmidden.nl

KvK: 40650351
BTW nummer: NL009890178B01

“Luisteraars krijgen in een podcast echt gevoel bij je organisatie”

Personeelskrapte is een uitdaging voor ondernemers. In samenwerking met Werkenbij.FM helpt VNO-NCW Midden ondernemers om op een laagdrempelige en eigentijdse manier de toekomstige werknemer te bereiken. Dat gebeurt met een podcast waarin werkgevers en medewerkers aan het woord komen. Zij geven de luisteraar een goed beeld over de organisatie en vertellen waarom het zo leuk is om er te werken. dormakaba in Dodewaard, lid van VNO-NCW Midden, is een van die organisaties die de stap zette om een podcast op te nemen.

Vernieuwend en modern

De naam dormakaba is bij veel mensen niet bekend, maar toch zitten in heel veel gebouwen producten van dit bedrijf. Denk maar aan toegangspoortjes en andere beveiligde in- en uitgangen tot gebouwen en ruimten, of het nou gaat om hotels, winkels, sportlocaties, luchthavensm ziekenhuizen, thuis of op kantoor. “Het is belangrijk om in deze tijden van arbeidskrapte als organisatie zichtbaar te zijn. We zetten daarom zoveel mogelijk verschillende middelen en kanalen in om onze toekomstige medewerkers te bereiken. En de podcast is een hele goede aanvulling daarop”, vertelt Femke Heuvel, recruiter bij dormakaba. Behalve dat steeds meer mensen luisteren naar een podcast was vooral het vernieuwende en moderne karakter reden om dit in te zetten. “Voor ons als klassiek technisch bedrijf is het juist goed om op deze manier mee te gaan met de huidige tijd.”

Echte verhalen

dormakaba koos ervoor om in de podcast naast Femke, 3 medewerkers aan het woord te laten. Femke legt uit: “Als luisteraar krijg je dan het echte verhaal met echte voorbeelden te horen en dus geen commercieel praatje van de organisatie.” Dat is volgens haar een van de voordelen van een podcast. Een ander groot voordeel en toegevoegde waarde is dat je inhoudelijk veel meer kwijt kan dan in bijvoorbeeld een advertentie. “Je krijgt veel meer ruimte om zaken over je cultuur en je organisatie toe te lichten. En door het gesprek met de medewerkers, die uiteindelijk het visitekaartje van je bedrijf zijn, krijgen de luisteraars daar meteen meer gevoel bij”, aldus een enthousiaste Femke. Daarnaast benadrukt ze dat het traject ook heel nuttig was voor een frisse blik op de interne organisatie. “Als voorbereiding op de opname ga je sparren met elkaar. Daar betrek je meerdere collega’s bij en dat zet je weer even op scherp. Want allemaal beantwoord je de vraag waarom je hier werkt. Dat zorgt voor een stukje bewustwording en voor meer betrokkenheid bij de collega’s.”

Leerzaam én leuk

Voor Femke en haar collega’s was het traject van idee tot en met opname van de podcast erg leerzaam, maar vooral heel leuk om te doen. Alexander Steegh van werkenbij.FM begeleidde hen hierbij. “Zo’n podcast is best een spannende setting. Maar dankzij de juiste vragen, goede voorbereiding en de manier waarop Alexander het gesprek leidde, werden wij volledig op ons gemak gesteld.” Het eindresultaat is een mooie podcast met de echte verhalen van enthousiaste medewerkers! Benieuwd naar deze en andere podcasts? Zelf ook zin om dit traject met jouw organisatie aan te gaan? Klik hier!

werken bij dormakaba