MCM maakt werk van de toekomst met procesinnovatie

5 november 2025

In de wereld van metaalbewerking en constructie is stilstand geen optie, dat weten ze bij MCM in Marknesse maar al te goed. Met een team van zo’n 90 medewerkers produceert het bedrijf hoogwaardige metalen halffabricaten. Als toeleverancier voor diverse sectoren is flexibiliteit hun kracht. Maar die flexibiliteit, dat brengt ook uitdagingen met zich mee. Daarom investeert MCM in procesoptimalisatie en automatisering. Hierbij zijn ze geholpen met nieuwe kennis en een netwerk via deelname aan het Klantprogramma Robotisering & Procesinnovatie van Rabobank en Perron038, mede mogelijk gemaakt door VNO-NCW Midden.

Vraaggestuurde productie vraagt om slimme processen

MCM produceert veel unieke en klantspecifieke producten. “Wij weten vaak vandaag niet wat voor plaatwerk we morgen gaan snijden”, zegt Bas Bakker, specialist procesoptimalisatie bij MCM. “Dat maakt het lastig om processen strak in te richten. Daarom moet ons systeem zo flexibel zijn dat we straks 80% geautomatiseerd kunnen produceren.” Die uitdaging is kenmerkend voor MCM, waar de helft van de plaatwerkopdrachten nieuw is en nog niet eerder in de fabriek is geweest. Teamleider plaatbewerking Aise van der Tol legt uit: “De nadruk ligt steeds meer op een zo kort mogelijke doorlooptijd. Bij bedrijven met een eigen product kun je het ontwerp aanpassen om productie te vergemakkelijken. Bij ons zit de winst vooral in het ERP-systeem. Dat systeem stuurt onze fabriek aan en bepaalt de route van elk product. Daar valt nog veel te winnen.”

Het ERP-systeem ondersteunt MCM’s productieproces. Orders worden ingevoerd door de werkvoorbereiding, waarna het systeem de bewerkingsstappen plant, bestanden verspreidt en de voortgang monitort. Medewerkers registreren hun werkzaamheden, waardoor MCM inzicht krijgt in de daadwerkelijke maaktijd. “Zo zien we precies hoelang het duurt om iets te produceren. Als iets langer duurt dan verwacht, kunnen we kijken waar dat aan ligt en of we het kunnen verbeteren”, aldus Aise.

Bottlenecks als motor voor verbetering

MCM pakt procesinnovatie aan door continu te kijken waar de bottlenecks zitten. “Een bottleneck die zich verplaatst is een teken van vooruitgang”, zegt Aise. “Als hij blijft hangen, gebeurt er niets.” Zo werd onlangs een nieuwe lasersnijder geïnstalleerd, waarmee het snijproces aanzienlijk versneld werd. Maar dat bracht een nieuwe uitdaging met zich mee: de snijder is zo snel dat het uitsorteren van onderdelen niet gelijk bijgebeend kan worden. “Daar ligt nu dus de focus op. Je moet verbeteren waar het echt nodig is”, vult Bas aan. “Een nog snellere machine heeft geen zin als de afvoer niet meekomt. Daarom plannen we op de bottleneck.”

Naast de bottlenecks richten ze zich op laaghangend fruit. Hiermee zetten ze telkens kleine stappen vooruit. “Vroeger ging veel op gevoel”, zegt Bas. “Nu verzamelen we data om die bottlenecks te meten. Dat helpt ons om gerichter te verbeteren.”

Leren van anderen via het klantprogramma

Hoewel MCM al volop bezig was met procesoptimalisatie, bood deelname aan het Klantprogramma Robotisering & Procesinnovatie van Perron038 en de Rabobank waardevolle inzichten. Met dit programma hebben elf ondernemers in de maakindustrie met diverse sessies, zoals workshops en bedrijfsbezoeken, de voordelen van robotisering en procesinnovatie ontdekt. Het programma heeft plaatsgevonden vanaf maart tot en met oktober 2025 in de regio Zwolle.

“Je leert verschillende methodes om procesinnovatie aan te vliegen”, zeggen Aise en Bas. “Het bedrijfsbezoek aan Zuidberg was ook erg interessant. Zij hebben hun hele productieproces geautomatiseerd en verteld hoe ze hierin hun medewerkers hebben meegenomen. Wij zijn nu vooral nog bezig met procesoptimalisatie en het verbeteren van ons ERP-systeem, maar gaan in de toekomst wel meer automatiseren. Hun presentatie gaf ons perspectief op de uitdagingen die nog komen.”

Het programma, mede mogelijk gemaakt door VNO-NCW Midden via het Regio Deal Zwolle project Rond Ondernemen, bood niet alleen kennis maar ook een waardevol netwerk. “Iedereen heeft op hoofdlijnen hetzelfde probleem: productie verhogen en personeelstekort”, vertelt Aise. “Door te sparren ontdek je overkoepelende oplossingen. Ook met bedrijven uit andere sectoren. Dit hielp ons bij de tunnelvisie die je krijgt als je alleen maar naar procesoptimalisatie kijkt vanuit je eigen bedrijf.”

Bas vertelt over zijn ervaringen tijdens het slotevent van het klantprogramma


Innovatie en automatisering met oog voor de mens

MCM investeert in automatisering, zoals een nieuwe automatische draaibank en verbeterde lasersnijtechniek om de productiesnelheid te verhogen. Maar een van de grootste uitdagingen zit in de communicatie. “We proberen mensen mee te nemen in de veranderingen”, zegt Aise. “Dat kost tijd, maar is essentieel. Bij Zuidberg kozen ze ervoor om minder uit te leggen om snelheid te behouden. Wij zoeken nog naar de balans.”

Dat MCM een eigen team heeft voor procesoptimalisatie is uitzonderlijk in het mkb. Waar dit eerst van teamleiders werd verwacht, hebben ze vorig jaar gekozen om werknemers specifiek op dit onderwerp te zetten. Zo kan er beter 6 maanden vooruit worden gekeken en worden teamleiders niet overvraagd. “Het programma was voor ons geen stok achter de deur, maar een verdieping van onze kennis en ons netwerk”, zegt Bas. “Voor bedrijven die nog moeten beginnen is het juist een goede eerste stap. Als je deelneemt aan dit programma moet je wel je eigen case ontwikkelen, dus ga je er tijd voor maken.”

Nieuwe editie Klantprogramma Procesinnovatie & Robotisering

Volgend jaar wordt de tweede editie van het klantprogramma gestart. Voor bedrijven die denken aan deelname geeft MCM tips: “Als je merkt dat er iets in je bedrijf qua procesinnovatie moet gebeuren, maar er nog niets mee wordt gedaan; doe dan mee. Maar bereid je wel goed voor, om er het meeste uit te halen. Onderzoek je bottlenecks, neem concrete voorbeelden mee en kies zorgvuldig welke collega’s je meeneemt naar welke workshop.”

Hessel Reitsma, adjunct directeur voegt toe: “Innovatie is belangrijk. De markt verandert snel: het gaat niet om de sterkste, maar om wie zich het beste kan aanpassen.”

Ben jij of ken jij een ondernemer in de maakindustrie voor wie dit programma ook interessant kan zijn? Neem dan contact op met Duran Vonck, accountmanager Grootzakelijk via 06-20 39 41 35 of mail naar Duran.Vonck@rabobank.nl.