Huisman Transport staat in de file op het elektriciteitsnet

23 juni 2025

Netcongestie: het levert Huisman Transport de nodige uitdagingen op

Huisman Transport in Druten is hard op weg naar haar eeuwfeest in 2029. Het Drutense familiebedrijf is in bijna een eeuw uitgegroeid van een pakketdienst met paard en wagen tot een gerenommeerd, modern logistiek dienstverlenend transportbedrijf dat opereert in de Benelux.

Harrie Huisman staat als derde Huisman in de rij aan het roer van het familiebedrijf dat zijn opa in 1929 startte. De grondlegger van de onderneming reed met paard en wagen van Druten naar Nijmegen en vervoerde onder meer pakketten, kolen en fruit. Huismans vader nam in 1951 het stokje over. Hij bracht ‘echte’ vrachtwagens binnen het bedrijf, die ingezet werden voor tapijt- en papiertransport. Toen in de jaren negentig de markt voor tapijtvervoer inzakte – Harrie was toen ook al actief in de zaak – deed zich de mogelijkheid voor om het transport van een verpakkingsgroothandel te gaan verzorgen. Dit bleek het begin van een belangrijke nieuwe activiteit, die wij nog steeds elke dag uitvoeren. Voor dit transport zijn wij begonnen met twee trailers. In de loop van de tijd is dit vervoer, mede dankzij diverse andere klanten, uitgegroeid tot een volwaardig logistiek dienstverlenend transportbedrijf.

Rust en structuur

De bouw van het nieuwe bedrijfspand op Westerhout Zuid in Druten in 2008 is voor Harrie Huisman een belangrijke mijlpaal. ‘Alles onder één dak gaf rust en structuur. En het gaf ook de gelegenheid om te starten met Home Delivery: meubels bij mensen thuisbrengen en monteren,’ zo vertelt Huisman. Op hetzelfde bedrijventerrein heeft Huisman inmiddels een tweede bedrijfspand.

Uitdaging

Het logistiek dienstverlenend transportbedrijf staat ondertussen voor een mooie, nieuwe uitdaging: emissievrij rijden. Maar dat levert tegelijkertijd ook de nodige hoofdbrekens op. ‘Dat klopt,’ zegt Huisman. ‘We willen verduurzamen, we móéten verduurzamen, maar onze stroomcapaciteit is onvoldoende. We hebben inmiddels onze eerste twee elektrische trucks, maar die laad je niet zomaar op. Overdag is er nauwelijks capaciteit en ’s avonds – als wij willen laden – zit het net vaak al vol. Dat is frustrerend, want ondertussen worden binnensteden emissievrije zones en moeten we dus met elektrische trucks leveren.’

Win-winsituatie

Samen met drie andere ondernemers op Westerhout Zuid slaat Huisman de handen ineen om netcongestie aan te pakken. Breedveld Wanden, Krutwagen Beheer, Qrackers en Huisman Transport hebben namelijk allemaal hun energie-uitdagingen én kansen. Zo heeft Qrackers meer gecontracteerd transportvermogen (GTV) dan het zelf verbruikt. Dat levert het bedrijf maandelijks veel onnodige kosten op. Door deze overtollige stroom te delen met andere ondernemers ontstaat een win-winsituatie. Zo wil Huisman Transport, dat het wagenpark wil en vanwege overheidsregels ook moet elektrificeren, het tekort aan GTV compenseren door stroom van Qrackers over te nemen. Ook Krutwagen Beheer ziet kansen. Op het braakliggende perceel naast het pand van HTR Security Systems wil het bedrijf een publiek laadplein realiseren. Met het huidige elektrische vermogen is dat niet haalbaar, maar via gezamenlijke vermogensdeling wel. Tot slot breidt Breedveld Wanden uit met een nieuw productie- en kantoorpand. Voor de toekomstige stroombehoefte – zeker in combinatie met warmtepompen – is nu onvoldoende capaciteit beschikbaar. Ook hier biedt samenwerking een oplossing.

Slim delen

Harrie Huisman vertelt dat de vier ondernemers op Westerhout Zuid echt de samenwerking zoeken. ‘Wij willen op een slimme manier stroom delen. Overdag gebruikt Qrackers bijvoorbeeld de stroom, wij laden liever ’s nachts onze vrachtwagens op. Daarnaast denken we na over opslag van stroom met batterijen, en zijn we al bezig met afspraken voor een flexibel stroomcontract met de netbeheerder. Maar eerlijk is eerlijk: het gaat niet snel genoeg.’

Gezonde toekomst

Ondanks de uitdagingen die de perikelen rondom stroom opleveren, heeft Harrie Huisman vertrouwen in een gezonde toekomst voor het familiebedrijf. Zo is zoon Wouter, de vierde generatie, al actief binnen de onderneming. En dat werkt goed, zo zegt Huisman. ‘Ik breng de ervaring mee, hij de nieuwe inzichten. We zitten dus niet stil. Van paard en wagen naar elektrisch rijden – en straks hopelijk emissievrij, mét netcapaciteit die ons niet meer tegenhoudt. Op naar een nieuwe eeuw Huisman Transport.’