Nieuws
Contact

Bezoekadres
Boogschutterstraat 1c
7324 AE Apeldoorn
+31555222606
info@vno-ncwmidden.nl

KvK: 40650351
BTW nummer: NL009890178B01

Foto: beeldbank.rws.nl, Rijkswaterstaat

Problemen N35 groter dan gedacht

Het verkeer op de N35 tussen Wijthmen en Nijverdal is de afgelopen jaren met 25 procent gestegen en die ontwikkeling zet ook in de toekomst door. Het aantal voertuigen van nu, gemiddeld 19.000 per etmaal, stijgt naar 24.000 tot 29.500 voertuigen per etmaal in 2040. Dat blijkt uit het verdiepend onderzoek dat het Rijk, in samenwerking met de provincie Overijssel, heeft uitgevoerd. Daarmee zijn de knelpunten op het gebied van veiligheid, doorstroming en leefbaarheid nog groter dan gedacht.

VNO-NCW Midden zal samen met brancheorganisaties TLN, EVOFENEDEX, de regionale ondernemersverenigingen én de Provincie wederom het Rijk aanspreken op hun verantwoordelijkheid om zo snel mogelijk over te gaan tot besluitvorming tot een 2×2 verbreding van de N35 tussen Wijthem en Nijverdal (in combinatie met ongelijkvloerse kruisingen en een snelheid van max. 100 km/uur). Het onderzoek onderstreept wat wij al jaren roepen: er is al té lang sprake van voortdurende filedruk, onveilige situaties en overlast voor ondernemers én bewoners. Reis- en filetijden van anderhalf uur tussen Zwolle en Enschede, een afstand van 70 kilometer (!) zijn geen uitzondering. Dat is niet acceptabel. De leefbaarheid en economische kansen staan onder grote druk.

De Provincie vindt dat er inmiddels voldoende onderzoek is gedaan naar de knelpunten en dat de conclusies helder zijn. Investeren in de knelpunten zal zorgen voor een optimale verbinding tussen Twente en Zwolle en zal ook bijdragen aan het verbeteren van de economie in Overijssel/Oost-Nederland én zal de (economische) verbinding met Duitsland versterken. De provincie Overijssel heeft aangeboden 120 miljoen euro mee te financieren in de rijksproject. De globale kosten van de aanpassing van dit traject wordt geschat op 475 tot 500 miljoen euro.

Contactpersoon VNO-NCW Midden

Rob Oostermeijer, hoofd beleid