Dennis Beute nieuwe directeur VNO-NCW Midden: “Een ondernemer moet je laten ondernemen.”

31 maart 2025

Dennis Beute (56 jaar) uit Velp is vanaf deze maand de nieuwe directeur van VNO-NCW Midden. Dennis is algemeen directeur geweest van ANWR-GARANT, de Retail Service Organisatie voor de schoenen- en sportbranche. Daarvoor werkte hij bij grote merken als Fossil en ATAG. Wie is Dennis en waar staat hij voor? Wat wil hij graag bereiken in zijn nieuwe functie en wat gaan leden daarvan merken? ‘Ik ben nogal van impact maken.’

Je wordt directeur van een ondernemersvereniging. Wat heb jij met ondernemerschap?
‘Ik ben zelf nooit ondernemer geweest en toch denken mensen dat wel van mij. Ik ben van huis uit een commerciële man en houd ervan mezelf uit te dagen. Ik wilde altijd alles weten over het bedrijfsleven. Ik voelde me nergens te goed voor en leerde door te doen. Zo kwam ik steeds een stapje verder. Het bracht me op posities waar je veel vrijheid in handelen hebt. Wat ik persoonlijk bewonder in ondernemers, is dat zij zo allround zijn. Als ondernemer moet je echt alles zelf kunnen. Totdat je onderneming groeit. Dan moet je vooral slimme mensen om je heen verzamelen. Zowel medewerkers als zakelijke partners. Ik geloof in samen groot worden.’

Samen groot?
‘Ja, dat heb ik al vroeg geleerd. Ik was verantwoordelijk voor alle grote partners. Daar zei ik altijd: “Ik ga zorgen dat jij meer geld verdient en uiteindelijk verdien ik dan ook meer.” En dat lukte. We groeiden samen door heel intensief samen te werken. Dat heb ik altijd volgehouden. Ook toen ik later bij ANWR-GARANT ging werken. Daar zeiden ze bij mijn afscheid: “Er zijn maar weinig mensen die zoals jij niet alleen praten over partnerships, maar ook echt partnerships aangaan.”

Is dat wat je ook bij VNO-NCW Midden wilt bereiken?
‘Ik ben in deze fase bij VNO-NCW Midden vooral aan het ophalen en luisteren. Wat me wel gelijk opvalt: we doen ongelofelijk veel. Alles is belangrijk, maar je kunt niet overal goed in zijn. Ik hou van focus en wil succesvolle projecten meer zichtbaar maken. Zodat je als ondernemer weet wat je bij ons kunt halen en snapt wat je lidmaatschap inhoudt. Dat kan bijvoorbeeld budget zijn waarmee je kunt innoveren. Of een nieuw inzicht hoe je kunt werken aan het oplossen van netcongestie op je bedrijventerrein. Heel divers, maar wel gericht op een aantal speerpunten waarin wij ‘heer en meester’ zijn. De focus mag nog nadrukkelijker op: arbeidsmarkt & onderwijs, digitale innovatie, ruimtelijke ordening & infrastructuur, energie & circulariteit. Het marketingteam gaat hier gericht mee aan de slag.’

Wat wil je nog meer veranderen?
‘Er bestaat nog steeds het imago dat wij er voor het grootbedrijf zijn. Dat is niet juist. Wij zijn er ook voor het MKB-bedrijf in alle soorten en maten en hebben deze ondernemers ook hard nodig om een vuist te maken. We moeten af van het denken in hokjes, want de actuele thema’s gaan ons allemaal aan. Wij gaan dus op zoek naar nieuwe leden en samenwerkingen.’

Wat merken de leden van jouw komst?
‘Ik zie ons werk voor de leden als een tweetrapsraket. Enerzijds voorzien we in een actuele behoefte: we bundelen de krachten en versterken elkaar. Wat dat betreft wil ik nog veel meer aan kennisoverdracht doen. Zodat we samen de krapte op de arbeidsmarkt, de regeldruk en topics rond duurzame energie het hoofd kunnen bieden. Anderzijds lobbyen we in Den Haag en vooral ook lokaal constant voor een gezonder ondernemersklimaat. Dat is ‘lange termijn denken’. Daar merkt een ondernemer pas echt wat van als we ermee zouden stoppen. Toch is het ongelofelijk belangrijk werk en ook daar wil ik onze leden bij betrekken. Zij dragen de praktische oplossingen aan. Ik zie VNO-NCW Midden als een sterke club waarin we elkaar steunen en waarin je zelf inspraak hebt.’

Toch weer dat samen…
‘Kijk, een ondernemer moet je laten ondernemen. Die heeft ruimte nodig om zelf verantwoordelijkheid te nemen. Maar het is goed om te weten dat je er niet alleen voor staat als bedrijf. Er staat een groot netwerk met een sterke lobby achter je. Er zijn thema-events, masterclasses en netwerkbijeenkomsten waar je aan deel kunt nemen. Er komen communities waar je gelijkgestemden ontmoet en van elkaar kunt leren. Daar kun je zoveel profijt van hebben. Je hoeft maar één keer een gouden idee op te doen of een gouden partnership te vinden. Dat is niet in geld uit te drukken. Ik kijk ernaar uit om samen te groeien in deze regio. Mouwen opstropen en schouders eronder. Daar ga ik me samen met het team, onze lokale besturen en met voorzitter Heske Groenendaal tot het uiterste voor inzetten.’