Nieuws
Contact

Bezoekadres
Boogschutterstraat 1c
7324 AE Apeldoorn
+31555222606
info@vno-ncwmidden.nl

KvK: 40650351
BTW nummer: NL009890178B01

Foto door Cynthia Hasenbos

‘Een omslag in je hele denken’

De camping kwam bij toeval op hun pad. In bijna 38 jaar toverden Wilma en Tinus  Ellenbroek het licht verwaarloosde terrein om in natuurcamping De Lemeler Esch, een paradijs voor natuurliefhebbers en rustzoekers. “Als je deze stap zet, krijg je een omslag in je hele denken”, zegt Wilma. Niet alleen de natuur heeft baat bij de groene omslag, ook het bedrijf floreert: het aantal gasten steeg de laatste jaren gestaag.

Wilma studeerde nog, haar toekomstige man zat in de autotechniek. Toen kwamen zijn ouders met het bericht dat de camping in Lemele waar zij zo graag kwamen, te koop was. “Ook al hadden we geen ervaring, we zagen wel meteen hoe mooi de plek was en we zijn er met steun van mijn schoonouders gewoon aan begonnen”, vertelt Wilma bijna 38 jaar later.

In de decennia die volgden veranderde er veel. “Het was een feestcamping met een grote bar en aluminium stacaravans. Wij vonden dat niet matchen met de natuur. Geleidelijk aan hebben we dingen veranderd. De bar eerder dicht, geen disco en bingo meer, na zes jaar de vaste staplaatsen weg. We leverden zekerheid in, maar we deden het op gevoel.” In 1995 werden sanitair en receptie vernieuwd en in 1998 werd De Lemeler Esch Camping van het Jaar, wat een enorme boost gaf.

Maar Wilma en Tinus wilden zich nog meer onderscheiden. Diverse adviseurs kwamen met mooie plannen. “We zagen om ons heen bedrijven thematiseren en dure voorzieningen aanleggen, dat was voor ons niet weggelegd. Maar toen ik om me heen keek, zag ik zelf wel wat mensen hier waarderen: dat ze genieten van de rust en de natuur en zichzelf herpakken. Recreëren betekent letterlijk: herscheppen. Dat gevoel wilde ik verder vormgeven.”

Logische stappen
Een campinggast die strategisch adviseur was, hielp het echtpaar om hun gevoel om te zetten in een concreet concept. De Lemeler Esch werd natuurcamping en daaruit vloeiden allerlei vanzelfsprekende beslissingen voort. “Dan heb je geen knutselmiddagen meer met plastic materialen, maar ga je knutsels maken met takken en bladeren uit het bos. Dan heb je een verhalenvuur en een takkenbende in plaats van een playbackshow. Drie dagen zijn er activiteiten, op de vierde faciliteren we de gasten om de omgeving te ontdekken. Je krijgt een omslag in je hele denken.”

Logische stappen die volgden: onkruid uit de bestrating schrobben, en niet dood spuiten. Het water in het zwembad schoon houden met zout-electrolyse in plaats van chloor. Inheemse beplanting aanplanten in plaats van coniferen. Milieuvriendelijke verf gebruiken en sensoren op de verlichting zetten. “We hadden ineens een duidelijke kapstok om alles aan op te hangen. Het Wandelnetwerk loopt over onze camping, we hebben een boscafé met natuurlijke inrichting. Pannenkoeken bakken we met meel van de molen, en vlees komt van de slager uit het dorp. Bij het zwembad kunnen gasten snoepen van bramen en bessen uit de snoepmuur en we hebben een moestuin.”

Om de biodiversiteit te bevorderen wordt 2500 m2 ingezaaid met bloemrijk weidemengsel. “In overleg met Landschap Overijssel kijken we wat hier past. We willen de 114 soorten die op de aandachtslijst staan ondersteunen.”

Groei van aantal gasten
De gasten waarderen de rust, ruimte en natuur. De afgelopen jaren steeg het aantal gasten met 5 tot 10 procent. Zo laten Wilma en haar man het bedrijf toekomstbestendig achter voor eventuele opvolgers. “De hang naar rust en natuur wordt de komende jaren alleen maar groter, daar ben ik van overtuigd.”

Andere ondernemers adviseert ze om eerst na te gaan wat ze willen zijn en uitdragen. “Als je die lijn hebt, komen keuzes vanzelf.” En verder? “Ga veel van het terrein af. Sluit je aan bij samenwerkingsverbanden, doe overal kennis op. Maak gebruik van de steun die Provincie Overijssel en organisaties als Landschap Overijssel kunnen bieden. Er zijn heel veel kansen om elkaar te versterken.”

Heeft u als ondernemer een idee dat zowel goed is voor uw bedrijf als voor de Overijsselse natuur? En bent u werkzaam in de agrarische sector, vrijetijdseconomie of op een bedrijventerrein? Dan is dit uw kans om een groene plus te realiseren voor uw onderneming! Denk bijvoorbeeld aan bodemverbeteringsmaatregelen die leiden tot een beter vleesproduct, het inrichten van een groen dakterras op uw camping, of het aanleggen van een wadi op een bedrijventerrein. Wat is uw idee om natuur en ondernemerschap samen te laten gaan?

Schrijf u vóór 1 maart in voor de Ereprijs van provincie Overijssel, maak gebruik van een adviesgesprek om het idee verder te brengen en maak kans op €10.000 om het plan uit te voeren! Kijk snel op www.ereprijs2020.nl. Zie wat jij kan doen, ga voor groen!

Foto door Cynthia Hasenbos