Nieuws
Contact

Bezoekadres
Boogschutterstraat 1c
7324 AE Apeldoorn
+31555222606
info@vno-ncwmidden.nl

KvK: 40650351
BTW nummer: NL009890178B01

Financieel fitte medewerkers

De coronacrisis raakt ons allemaal. Met name financieel kwetsbare groepen, zoals laagbetaalde flexwerkers, voelen het in de portemonnee. Voor het uitbreken van het coronavirus kampte maar liefst 62% van de werkgevers al met personeel die geldzorgen hebben. Een medewerker met geldzorgen kan (financiële) gevolgen hebben voor jou als werkgever. Een werknemer met schulden, kost een werkgever gemiddeld € 13.000 per jaar door meer ziekteverzuim, productiviteitsafname en het verwerken van loonbeslag.

Zijn jouw werknemers financieel fit dan hebben zij meer aandacht voor hun werk en hebben ze ruimte om vooruit te kijken. Hoewel financiële fitheid in eerste instantie een verantwoordelijkheid is van de werknemer, kan je als werkgever een belangrijke rol spelen. Maar wat kan je doen?

Ga met je werknemer in gesprek

Onderneem zo snel mogelijk actie bij een loonbeslag. Ga in gesprek met de werknemer zodra je een loonbeslag, een informatieverzoek hebt gekregen van een schuldeiser of een CAK-melding (regeling wanbetalers). 50% van werknemers met geldzorgen durft geen hulp te vragen van de werkgever. Hoe voer je zo’n gesprek?

  • Complimenteer de werknemer dat er actie genomen wordt
  • Stel open vragen en laat merken dat je oprecht luistert en geen oordeel hebt
  • Stel de werknemer gerust door te focussen op de oplossing en niet op het probleem
  • Vraag welke soort hulp de werknemer zou willen en hoe dit in de toekomst te voorkomen is
  • Voorzie de werknemer van de hulpvormen binnen en buiten de organisatie
  • Help de werknemer met een concreet actieplan en maak duidelijke afspraken

Waar kan de medewerkers hulp krijgen?

Werknemers kunnen onder andere gebruik maken van de fiKks-app via wijgaanaanhetfiksen.nl. Met fiKks kunnen werknemers geldzaken aanpakken vóórdat het geldzorgen zijn. De fiKks-app maakt het mogelijk om werknemers met geldzorgen weer grip te laten krijgen op hun financiële situatie. Ook kunnen ze (desgewenst) anoniem in contact komen met buddy’s die ze ondersteunen bij het op orde krijgen van hun geldzaken.

Hoe signaleer ik geldproblemen bij werknemers?

  • Fraude en diefstal
  • Geen bijdrage aan cadeautjes of uitjes
  • Ziekte, vaker voor het betaalmoment van het salaris
  • Vragen over (late) betaalmoment van het salaris, een lening of een voorschot
  • Contact met schuldeisers of deurwaarder
  • Concentratieproblemen en stressgevoelig
  • Niet goed in zijn/haar vel zitten, ontwijkend en/of gesloten gedrag

Dit kan jij morgen al doen:

  • Praten over schulden is nog steeds niet makkelijk. Zorg ervoor dat alle werknemers weten dat dit geen taboe is en waar zij terecht kunnen met geldzorgen door alle benodigde informatie laagdrempelig te delen via het intranet of in de Cloud. Je kan het bijvoorbeeld ook meenemen in de interne nieuwsbrief.
  • Informeer de werknemers over het aanspreekpunt binnen de organisatie met betrekking tot geldzorgen. Dit kan de HR-adviseur, maatschappelijk werker, het personeelsfonds of een (extern) vertrouwenspersoon zijn.

Voor meer informatie kun je contact opnemen met Loes Klanderman, klanderman@vno-ncwmidden.nl