“Met korte lontjes schiet je hier niet veel op”
4 maart 2024Confed in Amersfoort staat al voor de achtste keer op rij boven aan de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). Dit wetenschappelijk onderbouwd TNO-keurmerk geeft inzicht in het sociale ondernemingsniveau van organisaties, met focus op de arbeidsparticipatie van kwetsbare groepen. Confed laat hiermee zien dat een gezonde bedrijfsvoering en sociaal ondernemerschap uitstekend hand in hand kunnen gaan. CEO Peter Hobbelen: “En dat terwijl we sociaal ondernemen eigenlijk heel vanzelfsprekend vinden. We sluiten niemand uit, we kijken naar mogelijkheden en naar ieders kwaliteiten en talenten. Ik hoop dat we hiermee een voorbeeld voor andere ondernemers kunnen zijn.”
Een ondernemer die een boek schrijft met de titel “Stop met sociaal ondernemen”, terwijl in zijn eigen bedrijf de helft van het personeel uit een situatie met een ‘afstand tot de arbeidsmarkt’ komt. Een ondernemer ook, die in deze tijden van arbeidsmarktkrapte weinig moeite heeft om nieuwe medewerkers aan te trekken én ze te behouden. Hoe zit dat? Wat maakt dit succesvolle bedrijf tot een aantrekkelijke werkgever?
Oog voor medewerkers
Peter Hobbelen is auteur van het boek en CEO van Confed, een hoogwaardig technisch bedrijf dat elektrotechnische producten en componenten ontwerpt, prototypes maakt en series produceert. Bij het bedrijf werken ongeveer 500 medewerkers vanuit vestigingen in Slowakije, Dordrecht en Amersfoort dagelijks aan productontwikkeling, prototype bouw, PCB assemblage, kabelboomassemblage en mechanische (eind)assemblage. “Dat wij geen capaciteitsprobleem hebben, heeft alles te maken met onze bedrijfscultuur”, legt hij uit. “Bij ons gaat het om méér dan de aandeelhouders, wij hebben oog voor medewerkers. Dat spreekt potentiële medewerkers aan. De huidige werkzoekenden willen betekenisvol werk doen en voelen zich aangetrokken tot Confed.”
Werk aanpassen aan mensen
Peter Hobbelen gaat helemaal ‘aan’ en vertelt gedreven als we vragen naar het hoe en wat van die bedrijfscultuur. Maar eerst even over het stempel ‘mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt’. “Een containerbegrip. Het gaat om mensen met hele diverse achtergronden: statushouders, mensen met psychische problemen, een fysieke beperking of een sociale achterstand. Dat betekent goed uitkristalliseren wie wat kan, het werk op verschillende niveaus inrichten en per opdracht de juiste inzet zoeken.” Confed heeft deze manier van werken tot specialiteit verheven, zonder op productiviteit in te leveren. Hiermee is het bedrijf een voorbeeld voor anderen. Maar ook Peter zelf wil graag leren van andere ondernemers. Dat is ook één van de redenen waarom hij lid werd van VNO-NCW Midden: “Ik vind de kruisbestuiving die ondernemers elkaar kunnen bieden heel mooi. We kunnen echt van elkaar leren en elkaar inspireren. Daarnaast is VNO-NCW Midden ook het platform dat de organisatie vormt in de lobby naar Den Haag. Ook daar kunnen we met elkaar van profiteren.”
Laag ziekteverzuim
De effecten van deze manier van werken zijn elke dag voelbaar. “We hebben hier aandacht voor elkaar en er is grote betrokkenheid onderling. Met korte lontjes schiet je niet veel op. Als iemand niet goed in z’n vel zit, merken we dat op en gaan we in gesprek in plaats van wachten op een escalatie. De mens centraal stellen betaalt zich terug in loyale medewerkers en in rust in het bedrijf. Het ziekteverzuim is laag en er is nauwelijks verloop. Naar onze klanten toe zijn we gewoon de commerciële partner. Het feit dat zij blijven terugkomen, zegt veel over onze kwaliteit en betrouwbaarheid.” Wat helpt, is een langdurige relatie met gerenommeerde klanten als ASML, Quooker en Sunshower. “Zij waarderen dat wij impact maken en ze zijn nieuwsgierig naar onze werkwijze. Maar pas op”, waarschuwt Hobbelen, “onze manier van werken is niet voor ieder bedrijf weggelegd. Onderschat niet hoe veel tijd en geduld het kost om mensen te begeleiden en bedrijfsprocessen goed in te richten. Dit doe je niet voor een interessant kostenplaatje met loonsubsidies, maar vanuit de overtuiging dat het effect van werken met deze doelgroep goed is voor het hele bedrijf.”
“Wij zijn een inclusief bedrijf. Iedereen telt mee.”
Sollicitaties via eigen medewerkers
Ook Confed heeft met regelmaat vacatures. Hoe komen zij aan nieuwe mensen? “De meeste sollicitaties komen binnen via onze eigen medewerkers. Betere reclame kun je niet hebben. Verder helpt het dat we een breed netwerk hebben en de weg weten in alle regelingen en beschikbare ondersteuning om kwetsbare mensen in dienst te nemen. Intercedenten van uitzendbureau, sociale diensten, UWV en het Werkgeversservicepunt komen regelmatig over de vloer. Zij kennen ons en weten welke mensen hier passen. Waar nodig maken we gebruik van jobcoaches, proefplaatsingen en loonkostensubsidies ter compensatie van mindere productiviteit. Die subsidie zien wij overigens echt als tijdelijk instrument. Mensen ontwikkelen zich, dáár zetten we op in. Laat ze de loonkostensubsidies vooral gebruiken voor gevallen waar het nodig is.”
Sociaal ondernemen is gewóón ondernemen
Kortom, werk geven aan mensen met een beperking klinkt bij Confed als een ideaalplaatje. Waarom dan de boodschap ‘Stop met sociaal ondernemen’ als je er zelf een voorbeeld van bent? Hobbelen legt uit: “Wij zijn een commercieel bedrijf dat winst maakt. Dat we de mens centraal stellen en niet de aandeelhouders is een keuze die alles te maken heeft met het waarborgen van de continuïteit van het bedrijf. Iedere werkgever heeft die opdracht. Sociaal ondernemen is namelijk gewóón ondernemen, het zou mainstream moeten zijn. En het is helemaal niet zo ingewikkeld. Het vraagt om een andere visie, om het vernieuwen van je personeelsbeleid, om creatief denken in oplossingen. En dat is precies waar ondernemers goed in zijn.”
INSPIRERENDE ONDERNEMERS
Ondernemers die onderling kennis delen, elkaar inspireren en daarmee een impuls geven aan hun zakelijke en persoonlijke groei. Dát is het krachtige netwerk van VNO-NCW Midden met ondernemers uit verschillende sectoren. De werkgeversorganisatie is trots op al haar leden en deelt daarom graag hun inspirerende verhalen. Zoals het verhaal van Peter Hobbelen, CEO bij Confed.