Scholen van je medewerkers = winst voor iedereen

29 mei 2020

In mijn rol als directeur en eigenaar van las- en montagebedrijf MCN hoor ik soms dat ik ‘anders’ ben dan een gemiddelde ondernemer. Dan kijk ik toch een beetje vreemd op, want zo voelt dit niet. Maar ik vraag het me toch af, is het echt zo?

Hoe een ondernemer naar zijn/haar rol en taken kijkt binnen een bedrijf verschilt. Ik noem mijn medewerkers vaak ‘mijn mannen’ En voor die mannen vind ik dat ik vooral ook een menselijke taak heb. Richting hun geluk, welzijn en toekomstperspectief. Niet gek toch? Voor mij is de ontwikkeling van mijn medewerkers belangrijker dan het grootste financiële resultaat te behalen.

Momenteel zitten we in een ongekende tijd en zorgt de coronacrisis voor veel onzekerheid. Maar investeren werkt, daar ben ik van overtuigd. Ook investeren in opleiden van medewerkers. Opleiden is zeker niet de oplossing voor ‘alles’, maar als de intrinsieke motivatie voor ontwikkeling er is creëert het wel een gevoel van trots en verbinding binnen het team. De crisis biedt daarin ook kansen. Juist nu er minder ‘normaal’ werk is en we elkaar minder zien. De afgelopen tijd hebben we bij MCN daarom juist nu extra ingezet op scholing. En wat ook meespeelt: er is nu meer tijd voor bij medewerkers.

‘Boost voor eigenwaarde medewerkers’
Ik merk bij collega-ondernemers soms terughoudendheid. Ze lijken zich zorgen te maken dat medewerkers hun bedrijf mogelijk ontstijgen en een dure investering de deur uitloopt. Ik zie het anders. Uiteraard maak je wel een scholingsovereenkomst waarin je opneemt hoe lang ze bij je moeten blijven om zonder eigen kosten verder te gaan. Maar hoe fijn is het als je een positief aandeel hebt gehad in hun groei? Niet gek toch? En bovendien heb je er een ambassadeur voor het leven bij.

Jeannette Verbaast
Algemeen directeur MCN